BLOG

Al het DOA nieuws, kennis en tips verzameld binnen handbereik op onze blog pagina. Veel leesplezier!
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Leestijd: 4 minuten
Wat maakt een 404-pagina
een goede pagina?
Niemand wil zijn websitebezoekers kostbare tijd laten doorbrengen op foutpagina’s, maar het gebeurt. Ontwerp de 404-foutpagina op een manier die gebruikers aanspreekt in plaats van hen aan te moedigen je site te verlaten. Meer memorabele en minder frustrerende 404-foutpagina’s zijn het meest succesvol. Ze kunnen ook het leukst zijn om te ontwerpen. Dus wat kun je doen om de beste 404-pagina voor jouw site te maken? Hier zijn een paar tips, trucs en een galerij met goede voorbeelden.

Wat is een 404-foutpagina

Bezoekers van een website komen op een 404-foutpagina terecht wanneer ze een pagina proberen te bezoeken die niet bestaat. Dit kan voorkomen doordat de pagina is verwijderd, de server of internetverbinding niet werkt, gebruikers op een kapotte link hebben geklikt of een URL verkeerd hebben getypt. Gewoonlijk resulteren 404-foutpagina’s in een van de volgende (saaie) berichten:
  • 404 Niet gevonden
  • HTTP 404 Niet Gevonden
  • 404 Fout
  • De pagina kan niet worden gevonden
  • De gevraagde URL is niet gevonden op deze server
Als het gaat om het algemene ontwerp van 404-pagina’s zijn er twee opties – een generieke 404-pagina of een aangepaste 404-pagina. Generieke pagina’s spuwen gewoon de bovenstaande berichten uit zonder rekening te houden met het ontwerp. Aangepaste pagina’s zijn pagina’s die je bewust ontwerpt en waarvoor je opties creëert. Daarvoor moet je toegang hebben tot de hostserver. (Daar gaan we hier niet op in.) Goede aangepaste 404-foutpagina’s vertellen gebruikers wat ze moeten doen als ze op de een of andere manier verkeerd terechtkomen. De pagina’s moeten bruikbare informatie bevatten die een bezoeker helpt op je site te blijven en de informatie te vinden die hij zoekt.

Noodzakelijke basisinformatie voor een goede 404-foutpagina

Om zo effectief mogelijk te zijn, moet een 404-foutpagina enigszins eenvoudig van aard zijn. Hij moet gebruikers vertellen dat er een fout is (uiteraard) en welke opties ze hebben om verder te gaan vanaf deze pagina. Wat een 404-pagina niet moet bevatten is een hoop technisch jargon. Je wilt gebruikers toch niet bang maken? In werkelijkheid is het zelfs aan te raden niet eens de kop “404-fout” te gebruiken, omdat veel gebruikers geen idee zullen hebben wat dat betekent. Hou het bij iets met meer betekenis, zoals “De pagina kan niet worden gevonden”. Er zijn enkele andere stukjes informatie die je op de 404-pagina moet hebben. Vergeet niet dat het de bedoeling is dat bezoekers blijven klikken als ze de pagina per ongeluk hebben gevonden, niet om ze te verliezen. Een sterke kop of tekst die de gebruiker uitlegt waarom hij hier is Het is schokkend als je op een webpagina terechtkomt die niet is wat je bedoelde. Zorg ervoor dat gebruikers weten dat ze niet op de juiste pagina zijn, maar wel nog steeds op de juiste website.

Zoeken

Zorg ervoor dat de 404-foutpagina dezelfde zoekfunctie heeft (en op dezelfde plaats) als de rest van jouw site. Zo kunnen gebruikers zoeken naar de pagina die ze wilden bezoeken.

Links naar je homepage en sitemap

Waarschijnlijk gebeurt dit als een designelement met een header of footer die overeenkomt met de rest van de site.

Minimale informatie verder

Overweeg ingewikkelde navigatie weg te laten. Als een gebruiker per ongeluk op een pagina terechtkomt, geef die persoon dan slechts een paar opties die tot succes leiden. Te veel opties kunnen de gebruiker nog verder frustreren of verwarren.

Neem een duidelijke oproep tot actie op

Vertel gebruikers wat ze nu moeten doen.

Maak 404-pagina’s bruikbaar

Een deel van het ontwerpproces bij het nadenken over 404-pagina’s moet gericht zijn op bruikbaarheid. Maak de pagina visueel aantrekkelijk en functioneel voor de gebruiker. Google heeft een lijst met goede suggesties voor informatie die moet worden opgenomen op een aangepaste 404-pagina in zijn webmaster tools. Deze tips omvatten:
  • Vertel bezoekers duidelijk dat de pagina die ze zoeken niet kan worden gevonden. Gebruik vriendelijke en uitnodigende taal.
  • Zorg ervoor dat je 404-pagina er hetzelfde uitziet als de rest van je site.
  • Overweeg links toe te voegen naar de populairste artikelen of berichten.
  • Denk na over een manier waarop gebruikers een kapotte link kunnen melden.
  • Zorg ervoor dat je webserver een echte 404 HTTP-statuscode retourneert wanneer een ontbrekende pagina wordt opgevraagd, zodat deze niet in de zoekresultaten verschijnt.
  • Gebruik de widget ‘Verbeter 404’ om een zoekvak in te bouwen op je aangepaste 404-pagina.
  • Gebruik de tool ‘Adreswijziging’ om Google te informeren over de verhuizing van je site.
Aan deze lijst met tips is er nog één toegevoegd voor ontwerpers: Wees creatief. Een 404-pagina hoeft niet saai te zijn als hij technisch goed in elkaar zit.

Ontwerp 404-pagina’s met een doel

Als je nadenkt over het ontwerp van een 404-foutpagina, bedenk dan eerst hoe deze zich verhoudt tot de rest van de site. Wat is de sfeer of toon van het algemene ontwerp? Hoe kan deze pagina bij dat gevoel passen? Goede foutpagina’s sluiten naadloos aan bij de site waarop ze staan. Als je site een lichte en humoristische toon heeft, moet de 404-pagina dat ook hebben. Ook de kleuren en het beeldmateriaal moeten consistent zijn. Let er bij het ontwerp wel op dat je de gebruiker niet de schuld geeft van het feit dat hij op de verkeerde pagina terechtkomt. (Dit gebeurt vaker dan je denkt.)
  • Denk aan het ontwerp voor een foutpagina zoals je dat voor elke andere pagina in het algemene ontwerp zou doen.
  • Zorg voor een consistent ontwerp. Gebruik dezelfde kleuren, typografie en beeldstijlen als op andere pagina’s van de website.
  • Handhaaf branding, het gebruik van hetzelfde logo en dezelfde kop- en voettekst zal gebruikers helpen je site te herkennen.
  • Houd het visueel eenvoudig, minder is meer als het gaat om foutpagina’s.
  • Laat gebruikers niet scrollen, het is een ontwerp met één scherm.

Vermijd te veel gimmicks

Hoewel het een goed idee is om de toon en het gevoel van je site en merk te behouden, kunnen te veel “extra’s” gebruikers doen vergeten wat ze in eerste instantie zochten.
  • Verontschuldig je en wees empathisch,  het is oké om spijt te hebben dat een gebruiker op de verkeerde plaats is beland.
  • Als je site een login vereist, zorg voor een inlogveld. (Gebeurde de fout omdat de gebruiker ingelogd moest zijn?)
  • Wees creatief. Of grappig. Maar test de pagina eerst. Zorg dat willekeurige gebruikers het snappen.
  • Als je “404 error” gebruikt, voeg dan een tweede regel tekst toe om gebruikers te vertellen wat het betekent of wat ze vervolgens moeten doen.

10%

korting, speciaal voor jou!

Schrijf je in om je exclusieve korting te ontvangen en blijf op de hoogte van onze laatste producten en aanbiedingen!

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Wij genieten van een welverdiende vakantie. En pas in januari 2024 weer beschikbaar voor nieuwe opdrachten ..

X
Ga naar de inhoud